Woda niezbędna do życia. Jaką pić i jaką kupić?

bottle-of-water

Woda, czyli tlenek wodoru- H2O to najważniejszy w naszym organiźmie nieorganizczny składnik, który jest nam nizebędny do życia. Stanowi on aż 60% do 70% masy naszego ciałai zmniejsza się wraz z wiekiem- u noworodka wynosi 75% zaś u osób w wieku podeszłym już 50%. W organiźmie człowieka znajduje się ona we wszystkich tkankach i płynach. We krwi-80%, wmięsniach 73%, w tkance tłuszczowej25%, a wkościach 10%. Ok. 2/3 jej ilości znajduje sie w komórkach, reszta zaś wystepuje pozakomórkowo- to woda osocza, cieczy śródkomórkowej i przewodu pokarmowego. Dziennie do przewodu pokarmowego wlewa sie ok. 8 litrów płynów. Duża ich ilość zostaje zaabsorbowana w końcowym odcinku jelita cienkiego oraz w jelicie grubym, by w rezultacie dostac sie do krwi.  Ilość wody w naszym orgazniźmie uzależniona jest od wieku, płci oraz zawartości tłuszczu. U dorosłego człowieka ilość jej powinna być utrzymywana na stałym poziomie. Bilans dodatni występuje tylko w okresie wzrostu oraz ciąży. Mniejsza zawartość wody jest odnotowywana u osób starszych, kobiet oraz osób otyłych. Jest to spowodowane większą zawartością tkanki tłuszczowej. Więcej zaś znajdziemy jej u dzieci i osób młodych. Ubytek powyżej 20% wody z naszego orgaznizmu może doprowadzić do zgonu!

W ciągu dnia woda do organizmu człowieka dostarczana jest z dwóch źródeł. Głównym z nich jest dieta, czyli z napoi, potraw i spożywanych produktów. Pochodzi z niej ok. 2100-2300ml. Dodatkowo w ciągu dnia 200-300ml wody syntetyzowane jest w organiźmie jako wynik spalania tłuszczów, węglowodanów oraz białek. Główną rolę w regulacji bilansu wodnego ma ośrodek pragnienia w mózgu jak i dwa połączone z nim funkcjonalnie i strukturalnie ośrodki w podwzgórzu. Wazopresyna, hormon który wydzielany jest przez tylny płat przysadki mózgowej, powoduje wzrost zwrotnego wchłaniania wody w kanalikach nerkowych.

Biorąc pod uwagę ocenę spożycia wody należy pamiętać nie tylko o czystej wodzie, ale równiej i o wszelkich napojach oraz wodzie pochodzącej z produktów spożywczych. Nasz organizm jest tak skonstruowany, że nie może on zmagazynować większego zasobu tego składnika, dlatego tez musi być on mu cały czas dostarczany, by mógł prawidłwo funkcjonować. W sytuacji, gdy ilość płynów okaże się być niedostateczna, może doprowadzić to do odwodnienia, a to w rezultacie do pogorszenia stanu zdrowia. Odwodnienie już 2-3% masy ciała obniża naszą wydolnośc fizyczną, przy ubytku 5% pogarsza się niewydolnośc fizyczna i pojawia się obniżenie wydolności psychicznej. Zaś odwodnienie na granicy 20% jest już tym, które grozi śmiercią. Warto jednak wspomnieć o wszelkich konsekwencjach zdrowotnych jakie może nieść za sobą odwodnienie. Przeważnie są to bóle oraz zawroty głowy, zaburzenia funkcji poznawaczych, zaburzenia mowy, zaburzenia wydalania moczu, zaburzenia elektrolitowe, które mogą doprowadzić do zaburzeń rutmu serca, zmiany ciśnienia krwi, zaparcia, spadek masy ciała, upośledzienie, wydzielania śliny, suchość śluzówek oraz skóry, co może prowadzić do różnego typu zakażeń oraz inne. Należy pamiętać, że w grupie ryzyka narażonej na niedobór płynów są zarówno niemowlęta jak i osoby starsze. U niemowląt dzienna utrata płynów może wynieść nawet do 15% całkowitej masy ciała. Ryzyko takie występuje głównie u źle żywionych niemowląt, trzymanych w zbyt wysokiej temperaturze oraz z nieleczoną biegunką. Zaś u osób starszych odwodnienie może być efektem zmniejszonego pragnienia jakie odczuwają, a w efekcie zmniejszonej ilości spożytej wody. Ponadto reabsorbcja wody oraz składników mineralnych w częsci wstępującej kanalików nefronów wraz z wiekiem ulega osłabnięciu. Wpływ mają również niektóre choryby, m.in. cukrzyca, czy przewlekłe odmieniczkowe zapalenie nerek. Hospitalizacji mogą wymagać osoby, które nie będą spożywać odpowiedniej ilości płynów podczas gorączki, biegunki, wymiotów, czy infekcji, jak również i chorób przewlekłych.

Nie tylko niedobór wody, ale i nadmiar może okazać się bć szkodliwy. Zbyt duża ilość przyjętnych płynów, w których jest zbyt mała ilośc elektrolitów może spowodować zaburzenia gospodarki wodno- elektrolitowej, co w następstwie może doprowadzic do obrzęku i uszkodzenia komórek. Efektem tego może być osłabienie, nudnośći a nawet wymioty, brak łaknienia, obniżenie cisnienia krwi, drgawki, czy nawet śpiączka. Równie niekorzystne może okazać się być spozycie płynów o dużej zawartości elektrolitów. Po wypiciu płynu, w którym stężenie elekroiltów jest wyższe aniżeli w płynach ustrojowych, możemy się odwodnić, gdyż spowoduje to, że woda z krwiobiegu odpłynie do układu pokarmowego, by tam wyrównać stężenie osmotyczne. Jednak tego typu sytuacje u zdrowych osób występują bardzo rzadko, co spowodowane jest tym, że ich organizm przeważnie usuwa nadmiar wody, by utrzymać bilans na odpowienim poziomie.

 

Untitled Infographic (4)

 

Rola wody w naszym organiźmie:

Woda w naszym organiźmie pełni różne funkcje:

– stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek

– jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem dla większości bardzo wa żnych związków chemicznych. Ze zw. drobnocząsteczkowymi tworzy roztwory właściwe, od których zależy ciśnienie osmotyczne. Z wielocząsteczkwymi-białkami, tworzy roztwory koloidalne warunkujące ciśnienie osmotyczne.

– jest środkiem transportu- rozprowadza wszytkie składniki organiczne i jieorganiczne po organiźmie do wszystkich komórek na zasdzie trnasportu biernego(osmozy i dyfuzji) oraz transportu aktywnego.

– jest niezbędna do procesów przemiany materii- jest substratem lub katalizatorem

– usuwa z organizmu produkty toksyczne m.in. produkty przemiany materii-mocznik, kwas moczowy

– uczestniczy w trawieniu

– ułatwia przesuwanie masy kałowej

– reguluje temperaturę ciała(pot, parowanie)

 

 

Źródłem wody dla człowieka jest:

-woda pitna

-napoje

-produkty spożywcze o stałej konsystencji

-woda metaboliczna ok.300ml, która powstaje w organiźmie w procesie utleniania(spalania) w komórkach składników pokarmowych

 

Untitled Infographic (2)

 

Zapotrzebowanie na wodę różni się w zależności od składu diety, temperatury, klimatu oraz aktywności fizycznej. Zgodnie z zaleceniami WHO ilość wody jaką spożywamy powinna wynosić 30ml/kg. To jaką wodę pić, zależne jest w zasadzie od nas samych. Przez wiele lat istniało przekonanie, że ta w kranie nie nadaje się do bezpośredniego spożycia. Poniekąd było to prawdą. Stan wody w naszych kranach w ostatnich latach znacznie uległ poprawie. Okazuje się, że możemy ją beztrosko pić- szczególnie jeżeli jesteśmy mieszkańcami dużych i średnich miast. Jeżeli mieszakmy zaś w mniejszym mieście i nie mamy pewności co do jakości wody płynącej w naszych kranach, warto skontaktować się wówczas z zakładem wodociągowym, ot mały i krótki telefon, który powinien rozwiać wątpliwości . Osobiście już od pewnego czasu sięgam prawie tylko i wyłacznie po taką właśnie wodę. Mam ten komfort, że czeka ona na mnie zawsze schłodzona w podajniku w lodówce. To co istotne, przegotowana traci w dużej mierze swoje biopierwiastki- m.in. magnez i wapń. Dlatego też warto obalić kolejny mit, czyli to, że woda z kranu nadaje się do spożycia dopiero po przegotowaniu. Nic bardziej mylnego.

Moja osobista droga jeśli chodzi o picie wody nie była usłana różami. Należę do tej grupy osób, które po prostu nie lubią smaku wody. Mimo, że od czterech, czy nawet pięciu lat piję praktycznie tylko ją, rzadko sięgam po soki, czy inne napoje to nie mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że jestem jej koneserką. Mam jednak na nią swój sposób. Wszystko zaczęło się od wody butelkowanej- konkretnie tej w małych opakowaniach. Wyjaśnienie jest krótkie. Chodziło po prostu o to, bym nie czuła zapachu wody, a nie poczuję jej jeżeli nie naleję jej do szklanki. Proste! Wobec tego piłam ją tylko z butelek. Do dzisiaj nie porzuciałam tego zwyczaju. Jest to poniekąd zależne od mojego trybu życia, ale również od tego, że przeważnie mam przy sobie butelkę wody. Nauczyłam się jednak pić ją również ze szklanek. Przeważnie jednak wybieram wysoką, podłużną, która zmniejsza prawdopodobieństo tego, że poczuję drażniący mnie zapach. Może kiedyś przekonam się całkowicie i nie będzie robiło mi to różnicy. Pomagam sobie również niejednokrotnie innymi sposobami, np. poprzez wkrojenie choćby małego plasterka cytryny, który zmieni nieco smak wody. Dlatego też doskonale rozumiem rodziców, którzy podobny problem mają ze swoimi dziećmi. Polecam w takich sytuacjach przekonać pociechy szklanką, czy kubkiem, na których widnieje ulubiona postać z kreskówki. Jeśli to nie zadziała- warto poszukać butelkowanej wody, która etykieta będzie już przygotowana odpowiednio pod gust dziecka. Warto jednak pamiętać, że niejednokrotnie pod taką kolorową naklejką z napisem „woda smakowa”  może kryć się po prostu napój, w którym znajdziemy sporą zawortość cukru, czy syropu glukozowo-fruktozowego.

Pod hasłem „woda butelkowana” znajdziemy wody mineralne, średnio zmineralizowane, wody źródlane- te w butelkach plastykowych i szklanych, gazowane i niegazowane. Znowu wybór nie jest łatwy. Jeśli masz zamiar sięgnąć po wodę źródlaną, to wybierz zwykłą kranówkę- ich skład jest bardzo podobny. Jeśli jednak chcesz, by woda którą pijesz była bogatsza w składniki mineralne, wybierz tą w której zawartość minerałów wynosi ok. 1000 mg/l lub powyżej. Osoby z niedoborem magnezu powinny wybierać tą, gdzie poziom tego składnika jest wyższy. Po takie wody nie powinny jednak sięgać osoby, które mają problemy hormonalne, czy też takie które chorują na nerki. Z kolei w okół wody gazowanej krąży kolejny mit, czyli ten który jednogłośnie stwierdza, iż jest ona niezdrowa. Owszem, są osoby którym ona nie służy. Nie poleca się spożywania tejże wody podczas odchudzania, jak też osobom, które mają problemy trawienne- cierpią na wzdęcia, czy refluks. Mimo to dwutlenek węgla w niej zawarty dobrze wpływa na trawienie, jak też pobudza apetyt. Działa również moczopędnie przez co poleca się jej spożywanie osobom cierpiącym na infekcje dróg moczowych. Warto jeszcze zwrócić uwagę na to w jakich butelkach kupujemy wodę. Okazuje się, że ta plastykowa nieodpowiednio przechowywawana przez zbyt długi okres czasu, może okazać się toksyczna. Wybierając jednak tą w szklanej warto sprawdzić jakie składniki zawiera. Piękne opakowanie, ekskluzywnie wyglądająca etykieta mogą okazać się jedynie chwytem marketkingowem. Chcąc nie chcąc, dokonując niby tak prostego wyboru jakim jest wybór wody do picia, powinniśmy poświęcić temu odrobinę czasu i zaangażowania, by dobrać ją odpowiednio do naszych potrzeb.

 

Untitled Infographic (2)

Untitled Infographic (4)