Wiosenne żytnie place na parze

embed_skmxX7lL966BLyV2hfqhMFOJVkXBtwzz

    Wiosny brak, chociaż śnieg powoli topnieje. Ach, no tak! Zapomniałam, jeszcze będzie padał z pewnością nie raz. Łeb mi już pęka i czuję się jakbym wyszła z magla i to bynajmniej nie ze stertą świeżo wymaglowanej pościeli niesionej na grzbiecie, a sama poddała się tym ciekawym zabiegom. O wyjazd do SPA nikt nie zapyta, prędzej umrę…Taaakie życie! Wobec tego dzisiaj coś na przekór owej aurze, coś świeżego, wiosennego i oczywiście pysznego, a zarazem zdrowego, zapraszam…

     To co dzisiaj Wam przedstawiam to coś pomiędzy bułkami a plackami, które ugotowałam na parze. Zrobione są z pełnoziarnistej mąki żytniej, bardzo sycące. Doskonale nadają się na śniadanie. Teraz jesteśmy ewidentnie w temacie jajcowym, więc bez jajek się nie obeszło, a jak?! Do tego pyszna Roszponka Fit&Easy, która ma lekko orzechowy smak. Dla urozmaicenia wiosennych dodatków znajdziecie jeszcze szczypiorek oraz rzeżuchę. Nie zapominając o pomidorkach koktajlowych i podprażonych dyniowych pestkach. Dzieło uwieńczone olejem z pestek dyni, który ma niezwykle ciekawą ciemnozieloną barwę.

         ŻYTNIE PLACE GOTOWANE NA PARZE PODANE Z JAJCEM I ROSZPONKĄ

Placki:

  • Mąka żytnia pełnoziarnista- 3 szklanki
  • Drożdze instatnt- 1 opakowanie, 7g
  • Mleko 0,5%- 3/4 szklanki
  • Jajko- 1
  • Cukier- 1 łyżka
  • Fruktoza- 1 łyżka
          Do ciepłego(nie gorącego) mleka dodajemy drożdże i cukier z łyżką mąki. Odstawiamy na kilka minut. Mąkę mieszamy z fruktozą, jajkiem i wlewamy mleko zmieszane z drożdżami. Ja ciasto mieszałam moim umierającym mikserem. Zajęło mi to kilka minut. Po tym czasie, kiedy uzyskałam jednolitą, nie klejącą się juz masę, odstawiłam w ciepłe miejsce i zakryłam ścierką. Po ok.godzinie zabieramy się za parowanie placków. Odrywamy po kawałku, formujemy kulkę, którą rozpłaszamy w dłoni i układamy w parowarze. Grubość ciasta powinna wynosić ok 2 cm. Najlepiej placki ułożyć na papierze do gotowania, czy pieczenia, wówczas bedziemy mieć pewność, że ie przywra do dnia. Parujemy 20min.
Dodatki:
  • Jajko- 1
  • Pomidorki koktajlowe- 2
  • Roszponka Fit&Easy
  • Rzeżucha
  • Szczypiorek
  • Pestki dyni- 1 łyżeczka
  • Olej z pestek dyni- 2 łyżeczki

          Jajka gotujemy na twardo, np.w parowarze 20min. Pestki dyni prażymy na suchej patelni. Warzywa myjemy. Roszponka jest już gotowa do podania, więc układamy wszystkie składniki na jeszcze ciepłych plackach i polewamy olejem. Smacznego!


   * Olej z pestek dyni jest niezwykle aromatyczny a do tego ma ciekawą barwą. Jeżeli zdecydujesz się na użycie go, nie musisz już zawracać sobie głowy i wymyślać żadnego dressingu

  





                                                           

                                                                        









Kaloryczność
Mąka żytnia pełnoziarnista:100g=301 kcal
Jajko-1 sztuka=95 kcal
Roszponka Fit&Easy-1 opakowanie=15 kcal
Pomidorki koktajlowe:100g=11 kcal
Pestki dyni:100g=576 kcal
Olej z pestek dyni:100g=900 kcal, 5ml-1 łyżeczka=45 kcal
Mleko 0,5%:100ml=33 kcal
Rzeżucha:100g=11 kcal
Szczypiorek:100g=27 kcal