Truskawkowy wegański budyń bezglutenowy z parowaru

IMG_6612.1

Pierwsze tegoroczne truskawki. Znaczy moje pierwsze, bo Wy z pewnością już jakieś jedliście w tym sezonie. A w zasadzie nie moje a kupne, gdyż swojego poletka nie posiadam. Psa mam jak wiecie a te dwie rzeczy ewidentnie się wykluczają.

Jako pierwszy przedstawiam Wam budyń ryżowo-truskawkowy z parowaru. Możecie go przygotować nie tylko na pyszny podwieczorek, ale również na śniadanie. To świetna propozycja na gorące, letnie dni. Budyń jest dietetyczny, bezglutenowy a dzięki truskawkom, rześki i aromatyczny.

 

 

 

 

BUDYŃ RYŻOWO-TRUSKAWKOWY Z PAROWARU

2 porcje (2 pucharki takie jak widać na zdjeciach):

  • Ryż jaśminowy lub basmati- 100g/ 1 torebka
  • Mleko ryżowe- 3/4- 1 szklanka
  • Słodzik- 14 tabletek, ja użyłam cyklaminianu sodu lub ksylitol
  • Truskawki- ok.15 średnich
  • Banan- 1/4 dużego bardzo mocno dojrzałego
  • Mięta świeża- kilka listków (opcjonalnie)
  • Limonka- kilka kropli soku (opcjonalnie)

 

Ryż gotujemy w parowarze. Wsypujemy go do odpowiedniego pojemnika, lub pojemnika do żywności o czym wielokrotnie pisałam i zalewmy wrzątkiem na ok.2cm powyżej jego poziomu. Parujemy ok.20min. Powinien byc po tym czasie całkiem miękki, takiego potrzebujemy. Kiedy będzie już ugotowany, odlewamy wodę i odstawiamy do ostygnięcia. W tym czasie myjemy truskawki i kroimy na mniejsze kawałki jeżeli to konieczne. Ja muszę to robić, bo mam kiepski blender. Tabletki słodzika rozkruszamy. Kiedy ryż ostygnie dodajemy do niego kilka łyżek mleka i zaczynamy blendować. Potem dosypujemy sukcesywnie truskawki, kawałek banana,dolewamy mleko i w międzyczasie dodajemy słodzik, najlepiej też najpioerw tylko jego część. Spróbujcie podczas przygotowywania jaki smak ma Wasz budyń. Proporcje mogą się nieco różnić, gdyż np. możecie użyć truskawek innej odmiany, bardziej lub mniej słodkich i wówczas będziecie potrzebowali mniej lub bardziej dosłodzić deser, lub dodać odrobinę soku z limonki. Jeśli budyń wydaje się być zbyt mało aromatyczny, dodajcie kilka listkow mięty! :)  Podobnie może być z jego gęstością. Mój wyszedł dość gęsty, ale jeśli wolicie rzadszy, dodajcie więcej mleka i wówczas prawdopodobnie trochę więcej truskawek.
Smacznego!

 

 

* Mleko ryżowe możesz zastapic każdym innym roślinnym. Jeśli chcesz zdecydować sie na zwykłe mleko,
proponuję 0,5%. Pamiętaj jednak, że nie będzie to już wówczas wersja wegańska.

* Możesz nie dodawać banana, jeśli nie lubisz. Jego smak w budyniu jest i tak nie wyczuwalny a dzięki jego
dodatkowi deser robi się bardziej aksamitny. Zawsze możesz zamienić go na łyżeczkę masła, ale
wówczas budyń staje się bardziej kaloryczny i nie jest już wegański.

* Słodzik możesz zastąpić inną substancja słodzącą, np. ksylitolem, czy stewią.