Trochę o mrówkach i gotowaniu na parze :)

IMG_0876.1

  
         Trawnika przed domem mam hohoho! Za dużo ewidentnie. Może i bym nie narzekała gdyby zielenina w kółko nie odrastała a dookoła byliby sami chętni do koszenia jej. Kiedy ktoś się już podejmie tego wyzwania to potem odpoczywa miesiąc do momentu, aż ponownie trzeba przedzierać się przez niebywałe chaszcze i gęstwiny. Cóż poradzić…
         Na dzień dzisiejszy trawa jest wzrostu średnio wysokiego, jeśli komuś coś mówi takie określenie. dałam radę przejść w miejsce pełne słońca i postawić miseczkę z moim śniadaniem.Sesja zdjęciowa trwała najwyżej trzy, góra pięć minut…W miseczce zaczęli pojawiać się nieproszeni goście, wpierw wędrujący po brzoskwince, która robiła im za drabinkę. Ja po tej krótkiej chwili mogłam się już tylko otrzepywać z obłażących mnie mrówek. Mam nadzieję, że żaden z sąsiadów w tym czasie nie miał podobnego pomysłu i nie konsumował swojego śniadania w ogrodzie, bo mógłby pomyśleć, że mam problemy koordynacyjne, ehh albo psychiczne… Wszystko zmuszona  byłam zjeść na tarasie, ciągle strząsając z siebie wyimaginowane mrówki. Wszystkie spadły ze mnie jeszcze na trawniku, ale zdawało mi się chyba nadal, że jakieś jeszcze  po mnie łażą! Stwierdzam jednoznacznie- mrówek nie lubię!
         W każdym razie wiem na pewno co tak bardzo przyciągało mrówki. Wszyscy wiemy- lgną do tego co słodkie. Moim dzisiejszym śniadaniem był jaśminowy ryż z wczorajszej ZUPY POMIDOROWEJ, który nocował w lodówce jako resztka na najchłodniejszej półce. Skoro gotowałam go na parze, więc bez dodatku soli, świetnie nadawał się więc również do czegoś co będzie słodkie. Dzisiaj u mnie gościły brzoskwinie, które czekały cierpliwie na oknie. Musiały dojrzeć, stać się słodsze.Do tego odrobina pestek słonecznika i miód, słodki miód.

                                   

    

     NA PARZE GOTOWANY RYŻ JAŚMINOWY NA ZIMNO PODANY Z DODATKIEM BRZOSKWINI I MIODU

  • Ryż jaśminowy- 2 łyżki
  • Brzoskwinia- 1 mała
  • Miód wielokwiatowy- 1 łyżka
  • Słonecznik łuskany- 2 łyżki

         Ryż gotujemy w parowarze w przeznaczonym do tego naczyniu 30min. Studzimy, wkładamy do lodówki, czekamy aż się dobrze schłodzi. Brzoskwinię myjemy,kroimy w trójkąty i układamy na ryżu. Posypujemy słonecznikiem i polewamy miodem.

Poniżej parę słów dotyczących gotowania na parze :)

                                                            

   

              

                JAK TO DZIAŁA? no.2

               Doprowadzamy wodę do wrzenia, umieszczamy nad nią naczynie o perforowanym dnie np.sitko, czy też siatkę i przykrywamy szczelną pokrywką, co ma zapewnić cyrkulację pary jak również równomiernie ogrzewanie produktów. to najprostszy sposób.
               Dzisiaj możemy znaleźć w sklepach naczynia specjalnie przeznaczone do gotowania na parze, które zrobione są ze stali nierdzewnej. Są to garnki- sita z perforowanym dnem. Najłatwiej jednak, kiedy nie posiadamy takiego naczynia, garnek z wodą nakryć bawełnianą, czy lnianą ściereczką odpowiedniego rozmiaru, tak aby tkanina zwisała po bokach, dodatkowo związując ja po bokach. Przez ściereczke należy wlać odmierzoną wcześniej odpowiednią ilość wody, tak by znajdował się na 2-4cm pod tkaniną. Produkty układamy na tkaninie i przykrywamy pokrywką, gotujemy.
              Wszystko zaczęło się w Chinach. W Azji ten sposób przyrządzania potraw jest niezwykle popularny i do tego celu stosuje się specjalne bambusowe parowary. Są to specjalne plecione słomkowe koszyczki stawiane jeden na drugim. Dolny stawiamy na głębokiej patelni, np.woku wypełnionym wrzątkiem.To w nim gotujemy, zaś górne koszyki służą nam jedynie do odgrzewania. Potrawy w tym parowarze mogą być gotowane we własnym sosie, można w nim również gotować ciasta. Należy wówczas użyć papieru do pieczenia, czy gotowania na parze, lub sposobu najprostszego- liści kapusty, w które zawijamy gotowany produkt.
               Podczas procesu gotowania na parze woda nie wrzy, gotuje się delikatnie. Dzisiaj na popularności zyskują parowary elektryczne. Ułatwiają one cały proces gotowania ze względu na możliwość zaprogramowania czasu. Ponadto nie są to urządzenia skomplikowane. Składają się one z tzw. bazy, która podłączona jest do sieci i będąca zbiornikiem wody i pary zarazem. W większości modeli występuje wskaźnik poziomu wody- lampka zapala się podczas gotowania powiadamiając nas, że należy uzupełnić płyn. Parowary przeważnie wyposażone są w dwa lub trzy wkłady z perforowanym dnem. Ten najwyżej ulokowany zakrywa się pokrywką. Większość parowarów wyposażona jest dodatkowo w pojemnik do gotowania ryżu, zup i sosów. Ponadto niektóre posiadają specjalną tacę do gotowania w sosie.
             
* ZALETY GOTOWANIA NA PARZE no. 1

                                             

Kaloryczność:
Ryż jaśminowy:100g=344 kcal
Brzoskwinia:100g=40 kcal
Słonecznik łuskany:100g=570 kcal; 1 łyżka=57 kcal
Miód wielokwiatowy:100g=320 kcal; 1 łyżka=47, 70 kcal

  • super letni zdrowy deserek:)

  • sympatyczne śniadanko:)

  • Polecam :) Sycąca chłodna słodycz na dobry początek dnia, ale również jako deserek :)