Letnie owoce! #2Banany i ich właściwości

Niejednokrotnie już pisałam o tym jak bardzo lubię banany. Najlepiej te dobrze dojrzałe, słodkie i miękkie. Nie ma dnia żebym nie zjadła chociaż jednego, więc w mojej kuchni zawsze można znaleźć choćby małą kiść. Zdecydowanie rzadziej decyduję się na robienie z nich jakichś ciast lub innych smakołyków, choć i tego nie wykluczam. Najczęściej wówczas wybieram batony lub ciasteczka musli- są najprostsze w przygotowaniu, a dzięki bananom wystarczająco słodkie, na tyle że nie potrzebują już najczęściej żadnego dodatku substancji słodzącej, co gorsza cukru. Ostatnio zdecydowałam się Wam przedstawić ananasa, owoc który z przyjemnością zajadamy latem. Banany z pewnością również należą do takiej grupy owoców.

Foodshot_2016_15_4

 

Właściwości i wartości odżywcze bananów znamy już od tysięcy lat. Prawdopodobnie początkowo hodowano je w Malezji. Do Afryki dotarły przez Bliski Wschód i tam uprawia się je do dziś. Ponadto uprawiane są w Azji oraz Australii. Przez plantatorów zrywane są w momencie, gdy jeszcze nie do końca dojrzeją. Statkami do Europy przypływają owoce, które przez plantatorów załadowywane są na pokłady jako zielone. W trakcie podróży dojrzewają. Banany to przede wszystkim skarbnica potasu. W 100g tego owocu znajduje się 358mg tego pierwiastka. Dzięki tak wysokiej zawartości potasu przy jednocześnie niskiej zawartości sodu, owoc ten został oficjalnie uznany przez FDA(Food and Drug Administration- Agencja ds. Żywności i Leków w USA) za zdolne do obniżania ciśnienia krwi oraz ochrony przed zawałem serca i udarem przez co zaleca włączenie bananów do diety bogatej w potas. Banany ponadto zawierają wiele innych cennych witamin: A, C, E, K oraz witaminy z grupy B. Zawierają też duża ilość pektyn będących rodzajem błonnika pokarmowego, które mogą przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu. Niestety, banany powinny zostać wykluczone z diety diabetyków ze względu na wysoki indeks glikemiczny. Co ważne, zmienia się on wraz z dojrzewaniem owocu- czym jest on dojrzalszy, IG wzrasta. W pełni dojrzałe owoce, które charakteryzuje nakrapiana skórka, zawierają w sobie substancję zwaną TNF mającą zdolność do zwalczania komórek rakowych. Banany to owoce kaloryczne wobec czego również nie są rekomendowane w diecie redukcyjnej osób odchudzających się. A Wy, jak często sięgacie po te owoce?